ARBEJDSPLADSVURDERING 2017
|
||||
DET FYSISKE ARBEJDSMILJØ |
Forhold
der påvirker miljøet: |
Beskrivelse af problemet: |
Forslag
til løsning af problemet ved PR, LO og OS (nov.17) |
Opfølgning
og status: |
TAP |
Dør til pædagogisk værkstedsområdet |
For at undgå sammenstød ønskes vindue i
døren ved indgangen til pædagogisk område a la
koøjet i døren fra kontorområdet ud mod personalerummet. |
Undersøgelse af pris er foretaget og vindue bestilt |
Forventes monteret i januar 2018 |
Luft
|
Dårlig luft på it-medarbejders kontor –
udluftning mangler. |
Der undersøges forskellige
løsningsmuligheder. Lokalets pc'er, der betjener skærmene
i afsnittene og som derfor kører i døgndrift, kunne flyttes
andetsteds. Måske kunne der laves ventilationskanal. I øvrigt
opfordres alle til jævnlig udluftning. |
|
|
Luften er generelt for tung i administrationsområdet
og der er ofte lugtgener fra ”Mad til mennesker”. formodentlig via
områdets ventilationssystem.. |
Problemet må undersøges. |
|
||
Temperatur |
Koldt i flere dage i starten af ugen.
Om sommeren alt for varmt. |
Pedellerne kontaktes med henblik på mere jævn
temperaturregulering. |
|
|
Træk |
Det trækker fra vinduer oppe, i
administrationsområdet. |
Dette må undersøges. Måske er der
utætheder ved loftsvinduerne. |
|
|
Ergonomi |
En medarbejder ønsker at afprøve skammel og balancebræt ved sin arbejdsplads. |
Medarbejderen undersøger selv tilbud herom. |
|
|
Massage – måske en fordelagtig aftale? |
Ønsket noteret, men nok ikke muligt for skolen p.t.
at understøtte dette på skolen og heller ikke økonomisk.
Hvis nogen får nys om fordelagtigt tilbud herom uden for skolen, kan vi
formidle tilbuddet til personalet |
|
||
LÆRERNE |
Tavler |
Kridttavlerne i afsnit 2 (lok. 236, 238, 240.) et problem.
Kridttavlerne sviner og støvet generer i slimhinderne, og
ønskes derfor udskiftet med whiteboards. |
Der indhentes tilbud på udskiftning af nævnte
kridttavler til whiteboards, og der konfereres med matematiklærerne om
hensigtsmæssig type whiteboard som erstatning af kridttavlerne. |
|
Smartboard |
Placering af smartboard i afsnit 2's lokaler opleves af
nogle som uhensigtsmæssig. Elever ved vinduesrækken i 238 har
svært ved at se. Der synes at være en tendens til, at lærere med naturvidenskabelige og humanistiske fag synes godt om indretningen i afsnit 2, mens lærere med humanistiske fag foretrækker afsnit 3's placering. |
På vore møder har vi konstateret vidt
forskellige holdninger til spørgsmålet om smartboardets
placering i forhold til lokalets whiteboards. |
|
|
Møbler |
Der bliver ikke gjort noget ved ødelagte/defekte
møbler (stole). |
Lærerne bedes (gerne med hjælp fra eleverne)
bringe defekte stole til pedelkontoret med ledsagende information om stolens
tilhørssted. |
|
|
Luft i klasselokaler |
Dårlig luft i lokaler sidst på dagen, blandt
andet pga. ikke tilladt spisning i lokalerne |
Alle opfordres til jævnlig udluftning i lokalerne,
også af hensyn til luftkvaliteten generelt i de fyldte lokaler. |
|
|
Stamklasser |
Overgangen til stamklasser bør drøftes
på ny |
Emnet drøftes ved slutningen af indeværende
skoleår, jf. MIO-beslutning |
|
|
Temperatur |
Det er for koldt i lokale 325 |
Ifølge gældende jura bør temperaturen
være mindst 18 grader i vore lokaler. Pedellerne kontaktes vedr.
problemet i lokale 325. |
|
|
Rygning |
Elever ryger ved hovedindgangen (ud for afsnit 3) og ved
indgangen ved VUC (ud for afsnit 4) samt uden for afsnit 2 og 3's nordvendte
lokaler. (I øvrigt også et problem i denne sammenhæng, at
rygerne sætter diverse genstande i klemme i døråbningerne
mod nord ved nævnte lokaler med træk til følge) |
Rektor er flittig med uddeling af varsler ved
overtrædelse af skolens studieordendsregler vedr. rygeforbud. |
|
|
Lokalestørrelse |
Nogle lokaler er for små til de store klasser,
så det er vanskeligt at komme rundt til eleverne. Vanskeligt at lave
alternative bordopstillinger. |
Anskaffelse af mindre borde i klasselokalerne kan
afhjælpe problemet. Prisen for anskaffelse kan forhale processen. |
|
|
Billedkunst |
PC'en i billedkunstlokalet er meget langsom. |
Skolens IT-ansvarlige forsøger at løse
problemet. |
|
|
Ledninger |
For få stikkontakter til elevernes pc'er. |
Eleverne må opfordres til at medbringe
forlængerledninger tilopladning via lokalernes stikkontakter. |
|
|
Teknik |
Dårlig lyd i et klasselokale i afsnit 2, hvor
smartboardet ikke virker som det skal. |
Problemet bedes meddelt skolens IT-medarbejdere |
|
|
Stationære pc'er |
Der er brug for mere hjælp ved overgangen til brug af
egen pc i klasselokalerne. Både til installation af drivere og til brug
af tilslutningsboksen i klasselokalerne. |
På PR-møde 28/9 - 17 blev lærerne
orienteret om, at udfasningen skal være effektueret pr. 31/12-17.
På baggrund af hidtidige erfaringer med overgangen arbejder skolens
IT-medarbejdere på en smidig overgang fo alle. |
|
|
Pc'er i afsnit |
De åbne områders IT-udsty bruges af eleverne
kun til udskrift. Der er behov for, at eleverne kan udskrive via egen
bærbar pc. |
Det er planen at også pc'erne i de åbne
områder skal fjernes. |
|
|
Arbejdsbord |
Hævesænkebord ønskes. |
Kolleger med dokumenterede rygproblemer bedes kontakte
rektor herom. |
|
|
Reoler i afsnittene |
I hvert fald i afsnit 2 ser herrens ud. Hvem skal tage sig af at holde orden? |
Situationen overvejes. Reolerne kan påmonteres låger
med lås. |
|
|
Vandfontæne i afsnit 2 |
Stadig voldsom smag af jern. |
Problemet må undersøges. Pågælende
vandmontæne må evt. afkobles. |
|
|
Elevskabe |
Lugtgener fra elevskabe |
Eleverne må opfordres til at tømme skabene for
madrester og lignende. |
|
|
Opmagasinerede genstande ved indgangen til afsnit 2 |
Stinkende vogne fra CELF. Hvorfor skal de stå der? |
Skolens pedeller kontaktes herom. |
|
|
|
||||
DET PSYKISKE ARBEJDSMILJØ |
Samarbejde mellem lærere |
Undersøgelsen viser, at der siden seneste
professionel kapital undersøgelse i 2015 er et fald i vurderingen af
samarbejdet mellem lærere på 2,1 % .
|
Vi må opfordre kollegiet til at henvende sig til
ledelsen, TR eller sikkerhedsudvalget med konkrete forslag, som evt.
også kan formuleres under behandlingen af APV 17 i MIO og PR. |
|
|
Samarbejde mellem medarbejdere og ledelse |
Også her er der tale om et fald siden seneste
professionel kapital undersøgelse,, nemlig på 5,8 %. Der rettes
bl.a. kritik af ledelsens formidling af skolens mål og dets betydning
for den enkeltes opgaver. Vedrørende anerkendelse skal det bemærkes, at de ansatte oplever, at ledelsen stoler på, at medarbejderne gør et godt stykke arbejde. Ligeledes kan det bemærkes, de ansatte oplever at kunne stole på ledelsens udmeldinger. (Stigning vedr. "I høj grad" gruppen fra 36,7 % til 46,9 %) |
Ledelsen må overveje tydeligere kommunikation vedr.
skolens mål. Medarbejderne opfordres til direkte til ledelsen eller via
MIO og PR at formulere forslag til ledelsens formidling. |
|
|
Stress |
Stressniveauet er steget 2,1 % blandt personalet. Blandt
lærerne er der tale om få personer, som føler sig stresset
"Hele tiden" (3,3%) eller "En stor del af tiden" (13,3%) |
Medarbejdere med stressproblemer opfordres til at kontakte
TR og eller ledelsen herom. |
|
|
Mobning |
Mobning er steget med 2,3 % generelt på skolen.
Der er især tale om en stigning i mobning fra gruppen af
"Forældre, kursister eller elever" (fra 12,5 % i 2015 til
33,3 % i 2017) |
Skolen accepterer ikke mobning. Medarbejdere med
mobningsproblemer opfordres til at kontakte TR, AMR og eller ledelsen
herom. |
|
|
Tilfredshed med arbejde |
Svarfordelingen mellem Meget tilfreds og Tilfreds er
ændret, så der er relativt færre i første gruppe og
relativt flere i anden gruppe i den aktuelle undersøgelse i forhold
2015. Andelen af personale i grupperne Utilfreds og Meget utilfreds er
uændret og fortsat minimal, i 2017 undersøgelsen henholdsvis 6,5
% og 3,2 %. Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt, at personalets oplevelse af anerkendelse fra samfundet er faldet markant. (Fald på 9,6 %) |
Den dalende tilfredshed med arbejdet formodes bl.a. at
hænge sammen med de mange nye udfordringer i forbindelse med
implementering af 2017-reformerne. |
|
|
||||
|
Årlig arbejdsmiljødrøftelse i MIO den 4.
december 2017 LO og OS orienterede om sikkerhedsgruppens årlige drøftelse af medarbejdernes fravær. Udgangspunktet har været fraværsstatistikker omfattende alle skolens ansatte i skoleåret 16/17. Stort og spredt fravær kan være symptom på stress og dårligt arbejdsmiljø.
Fraværsmønsteret med hensyn til fordeling på perioder og ugedage giver ikke anledning til bekymring om arbejdsrelateret sygefravær.
Alt i alt konstaterer
sikkerhedsgruppen, at vi desværre har haft meget langtidssygdom
hos personalet i 16/17. Når man ser bort herfra, er der tale om en
moderat stigning i personalets sygefravær. Det er sikkerhedsgruppens
vurdering, at det gennemsnitlige sygefravær befinder sig inden for
normal-området for en arbejdsplads som vor.
MIO
drøftede og bakkede op om sikkerhedsgruppens oplæg. |
|||
|
Årlig arbejdstidsdrøftelse i MIO den 10.
december 2018
Det gennemsnitlige antal fraværsdage på grund af sygdom i skoleåret 17/18 for hele personalet på 4,9 er markant mindre end i skoleåret 16/17, hvor det tilsvarende tal som følge af flere ansattes langtidssygdom var 9,7.
I alt syv medarbejdere, heraf blandt lærerne fem og blandt TAP’erne to, har i skoleåret 17/18 været fraværende mere end 10 arbejdsdage på grund af sygdom. Ledelsen kender årsagerne til sygdomsfraværet og har som foreskrevet i skolens personalepolitik haft samtaler om stort fravær på grund af sygdom med medarbejdere med fravær over 15 dage.
Fraværsmønsteret med hensyn til fordeling på perioder og ugedage giver ikke generelt anledning til bekymring om arbejdsrelateret sygefravær, men der er enkelte undtagelser, hvor ledelsen er bekendt med fraværsårsagerne. Det gennemsnitlige sygefravær hos skolens ansatte ligger lidt under gennemsnittet på en uddannelsesinstitution som vor, hvor tallet ifølge Moderniseringsstyrelsens fraværsstatistik for 2017 vedrørende gymnasielærere er på 6,3 fraværsdage.
MIO drøftede derpå
sikkerhedsgruppens oplæg, herunder det vanskelige ved at vurdere
årsagerne til kortvarigt sygdomsfravær, fx af et omfang
på en dag. I øvrigt bakkede MIO op om sikkerhedsgruppens
oplæg. |